Tagasi levis – Kirgiisias!
Peremees Batõ ja tema naine Nazira koos poegadega peavad 80 hobust ja mõndakümmet lammast Tuz Suu nimelises imeilusas paigas umbes 2100 m kõrgusel merepinnast. Nad elavad siin aprilli lõpust septembri keskpaigani, siis läheb ilm nii külmaks, et tuleb alla külasse kolida.
Kohale jõudsime nii, et Teet ratsutas ja Kristjan sõitis mäkke Nivas. Kumb variant rohkem hirmu tekitas, jäi lõpuni lahendamata.
Matkasime mägedes, jõime sooja märapiima, kumõssi ja viina, sõime ära peaaegu terve lamba, õppisime lammast tapma, besbarmakki tegema ja hobust lüpsma, laulsime lõkke ääres kirgiisi ja eesti rahvalaule, ööbisime jurtas (külm oli). Elasime ühesõnaga nii, nagu elavad päris nomaadid. Lisaks saime teada, kuidas toimuvad kirgiisi tüdrukute pruudiröövid ja poiste ümberlõikamised, kuidas peetakse siinkandis pulmi ja maetakse inimest.
Ühe küsimuse küsiks ka meie lugejatelt: kummal pool (vasakul või paremal) istuvad jurtas mehed ja kummal pool naised? Jäta oma vastus Facebooki kommentaarina siia või kui Sa Facebooki ei kasuta, kirjuta siia alla. Õigesti vastanute vahel loosime taas välja Kesk-Aasia suveniiri!
Edasi ootavad meid III rahvusvahelised nomaadimängud, mida peetakse maalilise Issõk-Köli järve ääres.
KÕIKI “KAHE KANGE” REISIMULJEID LOE SIIT »
1 kommentaar
-
Ruth
2. september 2018 kell 18:18
Ma ise seda vastust muidugi ei teadnud, aga otsides sain teada järgmist: Sissepääs asub jurtal lõunas ja sisenedes jurtasse vaatab külaline jurta põhjaseinas ukse vastas asuvat altarit. Klassikaline altari koht budistidel on põhjapoolses seinas, sama kehtib templite suhtes.
Parem pool jurtas on määratud naistöötajatele, olles nende töökohaks ja pärisosaks. Paremal pool hoitakse kõiki majapidamistarbeid ja muid elamises vajaminevaid vahendeid – nuge, pütte, teetasse, potte, panne, lusikaid, võitoose, lõikelaudu jne.
Altari ja ukse vahele tõmmatud kujuteldav joon märgib jurtas ära piirjoone naiste ja meeste jaoks ettenähtud ruumiosade vahel, eksisteerib sümboolne pinnajaotus. Vasakul pool altarit asub majaperemehe magamisase. Majaperemehe voodi kohale riputati ka kohakaitse jumaluste kujutised, mis vaatasid näoga ukse poole, et silmata sisenejaid ja võõrustajaid. Kaitsejumaluste ülesandeks jurtas oli ka silma peal hoida teenijatel ja töötajatel ning jälgida, et nood oma toimetusi ja tegemisi ikka ausalt ja usinalt teeksid.