Viie kuuga Kairost Kaplinna
2009. aasta esimesel poolel reisis Tõnu Pihelgas 5 kuuga maad mööda Kairost Kaplinna, lendas siis Madagaskarile, kus rändas veel kaks nädalat. Tõnu jagab kogemusi, kuidas endale säärane reis korraldada.
Oli 2008. aasta algus, kui hakkasin otsima rändureid, kes teeksid koos minuga kaasa seljakotireisi Kairost Kaplinna. Ühel hetkel sai aga selgeks, et kedagi kaasa leida ei õnnestu ja ainuke variant on kasutada mõne overland safari ́te korraldaja teenust. Otsustasin võtta reisikorraldaja, sest grupina reisimine tagab turvalisuse. Pealegi soovisin, et reis mahuks 6 kuu piiresse – pikemaks polnud mul võimalik ära minna. Oma sõiduvahendita, vaid kohalikule transpordile lootma jäädes polnuks see võimalik.
Dragoman Overlandi valisin Belgia firma www.connections.be soovitusel (olen neilt sageli soodsaid lennupileteid, hotelle ja rendiautoteenust ostnud). Nende sõnul pakuvad Kairost Kaplinna reisimist väga vähesed firmad (paljud ei taha läbi Sudaani reise korraldada), üks sellistest on Dragoman Overland, kellega neil olid ka isiklikud head kogemused.
Tagantjärele võib öelda, et omapäi reisimisel on kindlasti eeliseid – sõltumatus grupist. Paljudes kohtades oleksin tahtnud teistest maha jääda ja nädala või paar kohal olla, paraku ei olnud see võimalik. Organiseeritud reisi pluss oli aga see, et nõnda nägi võrreldamatult rohkem, kui ise reisides oleks näinud. Peaaegu iga päev oli meil mõni uus sündmus, vaatamisväärsus või matk käsil – ja nii viis kuud järjest ...
15 külastatud riigist oli minu jaoks kõige ilusam Mosambiik – uhke loodus, paras arengutase (pole liiga vaene ega ka liiga üle arendatud). Samuti meeldis mulle Keenia, kus olin varemgi käinud. Kõige sõbralikumad ja meeldivamad inimesed elasid Malawis, Sudaanis ja Madagaskaril. Sudaanis ja Madagaskaril võis selle põhjuseks olla vähene turistide arv, aga Malawi inimesed olid siiralt nii rõõmsameelsed, avatud ja abivalmid, et sellega oli suisa raske harjuda – eriti pärast seda, mida kogesime Etioopias.
Reis oli kogemuste, emotsioonide ja läbielamiste poolest kõige suurem ettevõtmine, mis mu elus on siiani toimunud. Jäin reisiga rahule ja tahan tulevikus midagi sarnast või isegi suuremat ette võtta. Aga siis eelistatult siiski ilma overland safari korraldaja abita – omapäi koos heade reisikaaslastega või päris üksi.
REISI MAKSUMUS
Reisi maksumuse summa tuli enne reisi algust üle kanda reisikorraldajale – Dragoman Overlandile. Selle raha eest sai transpordi veoautos, mis on kohandatud läbi Aafrika sõiduks, lisaks autojuhi ja reisisaatja teenuse. Alates Nairobist oli meie päralt ka Keeniast pärit kokk, temagi töötasu oli arvestatud reisimaksumuse hulka. Veel kindlustas Dragoman selle raha eest meile köögitehnika ja telgid.
GRUPI ÜHISKASSA
Grupi ühiskassa ehk kitty oli fond, mida haldas üks reisijatest. Sellest tasuti grupi toitlustamise (v.a restoranides), ööbimise (hotellides ja kämpingutes) ning grupi ühiste sissepääsude eest loodusparkidesse, muuseumidesse, safaritele jne. Lisaks tehti ühiskassast annetusi ka erinevatele koolidele, lasteaedadele ja lastekodudele, mida me reisi jooksul külastasime.
VIISAD
Reisi jooksul tuli 15 riigi külastamiseks hankida 14 viisat. Viisade maksumus sisaldab ka kõrvalkulusid: näiteks tuli märkimisväärne summa tasuda Sudaanis asuvale firmale, kes meid Sudaani külla kutsuks ja võimude ees n-ö vastutaks, et me ikka Sudaanist ära läheme. Sudaanis tuli politseis tasuda ka registreerimise tasu. Viisat läks Eesti kodanikul vaja järgmistesse riikidesse sisenemiseks: Egiptus, Sudaan, Etioopia, Keenia, Tansaania, Malawi, Sambia, Zimbabwe, Botswana (nüüd viisavaba), Namiibia, Mosambiik, Lesotho (ehkki piiril imestati, mis see viisa on), Lõuna- Aafrika Vabariik ja Madagaskar (viisa oli tasuta).
VAKTSINEERIMINE
Vaktsineerimine sai tehtud enne reisi Brüsselis.
KAASA OSTETUD KAUP
Tabelis toodud rida „reisi eel kaasa ostetud kaup” tähendab seda, et need ei olnud seljakott, magamiskott jmt, vaid ainult reisil kuluvad kaubad, nagu kaasa ostetud ravimid, päikesekreem, passipildid jne.
LENNUPILETID JA TRANSFEERID
Lennupiletite ja transfeeride all mõtlen lennupileteid suunal: Tallinn–London, London – Sharm-El-Sheikh, Johannesburg–Antananarivo (Madagaskar)–Johannesburg, ning lend tagasi Eestisse suunal Johannesburg–Doha–London– Kopenhaagen–Tallinn. Transfeeride all mõtlen lennuväljade vahelist transporti sh öörongi Kaplinnast Johannesburgi.
REISIKINDLUSTUS
Reisikindlustuse ostsin Belgiast ja see oli mõeldud just minu valitud reisimise viisi tarbeks (vt www.protections.be).
ISIKLIKUD KULUD
Isiklikud kulud sisaldasid kõike muud: täiendavad safarid, täiendavad sissepääsud muuseumidesse, õhtusöögid restoranides, Eestisse kaasa ostetud kingitused, söögid, joogid, maiustused, reisil riiete pesu ja parandus, internetiteenuste kasutamine, jootrahad juhtidele ja kohalikele giididele.
KOGU REISI MAKSUMUS
Kogu reisi maksumus kujunes 211 196 krooni ehk keskmiselt 1170 krooni päevas. Selle summa suurust hinnates peab aga arvestama seda, et samal ajal näiteks Eestis elades oleksin ma ju samuti kulutusi teinud.
Selles numbris
- Erik Holm. Rännud lõunaristi alt
- Esimesed eestikeelsed kaardid
- Kuidas Ararat kaotas maailma kõige kõrgema mäe tiitli
- Uue (Peegel-) kaameraga reisil
- Unustamatu puhkus pildistamisvarjes
- Pöidlaga surfama
- Iisrael - see maa on pigem mõistatus kui unistus
- 44 tippu tehtud, 1 ootab teist katset
- Reis iseendasse
- Vene vanausuliste uskumatu ränne
- Kõige kuivemas kõrbes
- Kanjonite salakaval ilu
- Eestlaste seiklused Gotland Runtil
- Hääletades Siberi šamaanide juurde
- Go Reisiajakiri nr 20 – Oktoober 2009
- Viie kuuga Kairost Kaplinna