Go Puhkus Go Reisiajakiri Go Elamus Go Pood Go Incoming

GO Reisiajakiri ilmub 6 korda aastas. Aastatellimus maksab 18 €.

TELLI GO REISIAJAKIRI!
GO Reisiajakiri 99

GO Reisiajakiri 99 – Veebruar 2023

Timo Tamm
21. veebruar 2023

Värvidemäng Filipiinidel

JUHTKIRI

Tehkem suuri asju!

Pärast pandeemiat on maailm jälle avatud kõigile maailmaavastajatele. Lisaks väiksematele ja lihtsamatele reisidele on taas võimalik ette võtta päriselt suuri asju.

Purjelaeva „Admiral Bellingshausen“ reederid Aivar Berzin, Heiti Hääl, Märten Vaikmaa ja siinkirjutaja on otsustanud, et eeloleval suvel viivad nad oma laeva taas Arktikasse. Selgi korral on plaan ambitsioonikas. Esmalt seilame piki Gröönimaa läänerannikut ja siis tahame augustis-septembris saada esimeseks eestlaste purjekaks, kes läbib Loodeväila. Esimesena õnnestus see teekond aastatel 1903–1906 norralaste alusel „Gjøa“, mida juhtis legendaarne Roald Amundsen. Tookord tuli neil kaardistamata ja tundmatutes vetes välja-pääsu otsida kolme aasta jooksul, tehes kaks pikka talvitumist.

Sellest ajast alates on Oxfordi ülikooli Scotti polaaruuringute instituudi andmetel Loodeväila läbinud 351 laeva, sealhulgas suured jäälõhkujad, uurimis-, kruiisi- ja kaubalaevad. Väikeseid purjekaid on nende seas ca 150. Muidugi on väila läbinud suuri mereriike esindanud purjetajad, aga nimekirjas on ka soomlased, rootslased, tšehhid, šveitslased, ungarlased, poolakad.

Nüüd tahame meiegi sellesse auväärsesse nimekirja jõuda. See ei ole lihtne ülesanne. Meil on olemas merekindel alus, mida just praegu jahtkapten Meelis Saarlaiu ja mehaanik Uku Aaslav-Kaasiku käe all Nasval Baltic Workboatsi laevatehases reisivalmis sätitakse. Käib professionaalse meeskonna komplekteerimine, logistiliste ja muude ettevalmistuste tegemine ning toetajate otsimine. Juhuse hooleks ei jäeta midagi, välja arvatud üks asi, mida me mõjutada ei saa. See on jää- ja ilmastikuolud üleval Arktikas. Pika trendina on selge, et jää ulatus ja paksus väheneb, aga üksikute aastate lõikes ei pruugi see nii lihtne olla. Loodeväila kitsaste labürintide läbimisel peab seega olema ka omajagu õnne – et jää sulaks õigel ajal, et hoovused ja tuuled ei ajaks seda läbipääsuteid ummistama ja laeva blokeerima või kuivale kaldale lükkama.

Meie tegemisi saate jälgida Facebooki lehel #arktika, põhjalikumad käsitlused jõuavad Õhtulehe ja eeloleva aasta jooksul ka iga GO Reisiajakirja veergudele.

Tiit Pruuli

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Viimati blogis

Köögigeograafia peatükke: Moldova köök

17. mai 2025
Moldova köök sarnaneb arusaadavalt Rumeenia köögile, kuid sellel on mõjud ka Türgi, Kreeka, Balkani, Lääne-Euroopa ning uuemal ajal ka Ukraina,…

Margus Kalam: Paar küsimust ja katkend raamatust

17. mai 2025
Esitame reisi - ja rännumehele enne lugema asumist paar küsimust. Eeldades, et inimene, kes seda katkendit siin loeb, ei ole…
Kõik postitused