GO Reisiajakiri 98 – Detsember 2022
Tujuküllased teatrireisid
JUHTKIRI
Mõni hetk
Tänavu hilissügisel toimus maailmamerel kaks sündmust, mis aitasid meile meenutada, et meresõit oli, on ja jääb riskiga seotud ettevõtmiseks. Tähele tuleb panna ka seda, et kõik võib olla kena, aga olukord muutub mõne hetkega.
Maailma ühe raskeima purjetamisvõistluse Vendee Globe’i kogemusega Fabrice Amedeo (44) päästeti 14. novembril Altandi ookeanilt pärast seda, kui ta purjekas „Nexans – Art et Fenêtres“ oli saanud mitmeid vigastusi ja lõpuks põledes merepõhja vajus.
Fabrice kirjeldab seda nii: „Pühapäeva hommikul on pardal kõik korras ja mul on suurepärane võidusõit. Paat lendab tuulepuhangutes, meri on ränk. Järsku saan aru, et mu ballast on laines trampides purunenud ja et mul on paadis mitusada liitrit vett. Ma peatun, et oleks turvaline, ja hakkan paati tühjendama.“
Vesi jõudis aga akudeni ja hetkega oli laevas täielik blackout: „Mul ei olnud autopilooti, mul ei olnud arvutit, mul ei olnud elektroonikat. Konsulteerisin oma kaldameeskonnaga ja otsustasin liikuda ettevaatlikult Cascais’ suunas.“
Tundus, et oht on likvideeritud. Ometi läks olukord peagi selliseks, et Fabrice sai äkki aru, et nüüd on kõik. Tulekahju. Ta jõudis võtta abielusõrmuse ja hädaabipauna, lükata päästeparve vette ja sellele järele hüpata. Tema purjekas põles. Fabrice rääkis oma laevaga ja nägi, kuidas see vähem kui poole tunniga uppus. Purjetaja mayday-kutsungile vastati ja kaubalaev päästis ta.
***
Järgmine analüüsi vajav hädaolukord juhtus kuulsal retroregatil Golden Globe Race, kus 2018. aastal sõitis end kolmandaks Uku Randmaa.
18. novembril kell 6.54 UCT aktiveeris soomlane Tapio Lehtinen (64) oma hädaabimajaka PLB 450 miili kaugusel Port Elizabethist Lõuna-Aafrikas. Selgus, et tema jaht „Asteria“ oli uppunud 20 minuti jooksul. Tapio oli ärganud tohutu paugu peale, mille põhjus polegi selge. Kui ta koist välja sai, oli vesi laevas juba põlvini. „Sain aru, et pean laeva maha jätma. Haarasin päästekombinesooni ja hädaabipauna sidevahenditega ning läksin tekile,“ kirjeldas ta hiljem olukorda. „Kui olin teel parvele, läks sõlm lahti ning parv triivis kaks-kolm meetrit paadist eemale. Tegin paadilt hüppe ja õnneks sain parvest kinni.“
Tapio veetis parves tunde, tema päästjaks sai konkurent Kirsten Neuschäfer.
Enamasti on nii, et hädaolukord kerkib su ette ootamatult ja sul on vaid loetud hetked, et selle lahendamisega toime tulla.
Toimetulek on võimalik siis, kui oled nendeks olukordadeks ette valmistunud. Treeninud, mõelnud, vaimselt valmis. Merendusspetsialist Jaano Martin Ots kirjutas Lehtineni juhtumist: „Purjetaja pääses halvimast tänu hoolikale ettevalmistusele.“
Tiit Pruuli
Selles numbris
- Raamatuarvustus
- Malaaria – riskipiirkonda reisimisel külasta reisimeditsiini kabinetti
- Nõuandeid pakettreisi ostjale
- Maitse üle ei vaielda – rahvusköökide maitsesegud 2
- Kirke Männik: Kui piisavalt tahta, on kõik võimalik
- Ühe matka lugu
- Harkiv – kuhu täna rakett kukub?
- Relvadest ja Ameerikast
- Stelvio – maailma vingeim sõidutee
- Rattamatk Itaalias – palsam hingele ja kehale
- Südames ja suus sulav São Tomé
- Usbeki vabadusvõitleja Ilhom
- Nō-teater – salapärane vestlus tundmatuga
- Piiritaguseid teatrielamusi
- Reisiajakiri küsib: Kuhu välismaal teatrisse minna?
- Pääru Oja: „Ma praegu ei taha karusselli peale!“
- Teatrireisid
- Tooteuudised
- KROONIKA