Heikki Hõbemägi: „Käina ja kardirada lihtsalt kuuluvad kokku!“
Käinas saab kihutada Eesti moodsaimal, 931 meetri pikkusel FIA (Rahvusvaheline Autoföderatsioon) nõuete järgi ehitatud kardirajal.
Kardiraja juht Heikki Hõbemägi ise hiidlane ei ole, aga Käina kardirajal on ta toimetanud varsti juba 30 aastat. Küll aga meeldib talle ja tema perele Hiiumaa väga ning kui ühel hetkel õnnestub Hiiumaale oma kodu rajada, siis võib hiidlaseks olemise üle edasi arutleda.
Kuidas meretagune Hiiumaa üldse kardiraja sai?
Heikki: „Kardirada ei ole Saaremaal ega paljudes teisteski maakondades, see on üks eriline asi. Hiiumaal hakati kardisõiduga tegelema veel enne Eesti taasiseseisvumist ning 1980ndate teises pooles oli sõitjaid juba arvukalt. Tegevuse loogilise jätkuna hakkasid kohalikud entusiastid Tõnu Suuster ja Toivo Pärna asju ajama, et ehitada statsionaarne kardirada. Esmalt planeeriti seda Kärdla külje alla Rehemäele, ehitus pidi algama 1989. aastal, kuid seal asjaajamine takerdus.
Seejärel pakkus Allan Lippur välja idee, et teeks kardiraja hoopis Käinasse. Algselt planeeriti Käinas 880 meetri pikkust ja 17 kurviga rada, „Eesti Maanteeprojekti“ arhitekt Priit Pallo kohendas raja 850 meetri ja kümne kurvi peale, aga täpselt projekti järgi seda lõpuks ei ehitatudki. Raja avavõistlus „Hiiumaa EPT meistrivõistlused“ korraldati 18. augustil 1991. Külma asfaldiga kate amortiseerus paraku kiiresti, kurvid sõideti lohku ning 1997. aastast rajal enam võistlusi ei peetud.
Uus lootus tekkis seoses Kärdla lennuvälja rekonstrueerimisega. Käina vallavanema Rein Urmani eestvedamisel sai kardirada koostöös Eesti Kardiliiduga uue asfaltkatte, esimese tänapäevase ehk kuuma asfaldi Hiiumaal üldse.“
Kardiliidu noore juhina osales Heikki raja rekonstrueerimises ning sealt algas tema tõsisem suhe Hiiumaa ja Käina kardirajaga. Rekonstrueeritud Käina kardirada avati 19. septembril 1998 võistlusega „Polaris Cup“. 2005. aastal võttis toonane vallavanem Üllar Padari Heikkiga ühendust ja ütles, et nüüd on lood sellised, et kas tuled ise siia igapäevaselt toimetama või paneme raja üldse kinni. Kardiraja sulgemine polnud kardientusiasti jaoks mõeldav variant ja nii saigi Heikkist Käina kardiraja haldaja.
„2020. aasta sügisel läks Käina vana kardirada ajalukku, võõrustades oma eluea jooksul 26 korda Hiiumaa Karika kardivõistlusi, lisaks veel hulk muid kardi- ja autovõistlusi. See oli väärikas teekond. Käina osavallavanema Omar Jõpiselja eestvedamisel andis vana rada teed uuele Käina keskusele. Tuuletorni kõrvale kerkis Coopi kaubanduskeskus ja mõistagi uus kardirada. Protsess ei olnud lihtne, aga Hiiumaa vallavalitsuse ja Kartdagö koostöös saime 9. juulil 2022 uue kardiraja avada. Toeks olid spordiaktiiv, Hiiumaa Ettevõtjate Liit ja paljud teised,“ meenutab Heikki.
Oluline pusletükk Hiiumaa puhketegevustes
Sõitmas käivad nii turistid kui ka hiidlased ise. Käina raja karte viivad edasi 9 HJ Honda mootorid ning kartide tippkiirus ulatub üle 60 kilomeetri tunnis. Laste ja algajate jaoks saab masinate kiirust piirata, et sõidu õppimine sujuks ohutumalt.
„Kardisõit on jõukohane ja põnev tegevus nii üksinda kui ka suurema seltskonnaga. Kardivõistlus sobib hästi sünnipäeva või firmaürituse meelelahutuslikuks osaks. Käinas saab võõrustada ka 30‒40 osalejaga üritusi, kõik saavad piisavalt palju sõita. Automaatne ajavõtusüsteem mõõdab kõigi kardisõitjate kõik ringiajad ning võimaldab gruppidele korraldada ka päris võistlusi – treeningsõidud, kvalifikatsioon ja vastavalt tulemustele finaalid. Selline üritus kestab sõltuvalt osalejate arvust ühest kuni paari tunnini, hasarti ja põnevust jagub kõigile,“ julgustab Heikki ka suuremaid seltskondi kardirajale tulema.
Tema sõnul näitab Euroopa praktika, et välitingimustes toimetav kardirada, nagu Käinas, majandab end ära, kui selle ümbruskonnas elab 60 000‒70 000 elanikku. Hiiumaa kardisõit, nagu paljud teisedki tegevused, saavad võimalikuks tänu saart külastavatele turistidele.
Hingelt võidusõitja looming on kardirajad
Võidusõiduga on Heikki tegelenud sisuliselt kogu elu. Algul ise roolikeerajana, hiljem võistluste korraldaja ning kardiklubi ja spordiliidu juhina. Ka kardiradu on ta projekteerinud mitmeid.
„Nüüd olen aktiivsest võistlusspordist väljunud ja pühendun täielikult kardiraja tegevustele. See kardirada rikastab Hiiumaa elu,“ ei varja Heikki uhkust.
Tänavuse hooaja uuendus on kardiraja teenindushoone ehitamine. Kardid ise vihma ei karda ning sõidetakse ka märjal rajal, aga külastajatel ning oma korda ootavatel sõitjatel on mugavam siiski katuse all.
Selles numbris
- GO Reisiajakiri – Hiiumaa 2025
- Fred Jüssi: „Laiskus on mehe mõõt!“
- Henri Arras: „Ouk on lähim hiiukeelne sõna „meteoriidikraatrile“.“
- Andrus Talvari: „Minu lemmiktoit on hea toit.”
- Leib merest: Hiiumaa kalapüügi aastaring
- Jari Lindroos avas hiidlastele pitsasadama
- Pöördumine kormoraniusku
- Martin Lauri: „Olen hingelt rahvussportlane.“
- Meelis Pielberg: „Purjetamine on osa Hiiumaa identiteedist.”
- Jaanus Rohumaa: „Lasin Hiiumaal ennast täielikult ära tinistada.”
- Heikki Hõbemägi: „Käina ja kardirada lihtsalt kuuluvad kokku!“
- Kolm kohtumist Hiiumaa käppadega
- Tahkuna tuletorni legendid ja Pariisi kuma
- Hiidlased lisasid Kassari lahe maailma kauneimate hulka
- Ring Hiiumaale peale
- Raido Randmaa: „Hiiumaal käib kell kaks korda aeglasemalt.”
- Reelika Kasemägi ei taha kadakate vahelt välja tulla
- Reet Roos: „Sajandite tarkust pole mõistlik minema visata.”
- Mees, kes loopis Kassari kabeli katusele pilliroogu
- Hiiumaal rattaga kruiisimas
- Tule, läheme randa!
- Kas Hiiumaal võib kohtuda karuga?
- Karin Poola: „Tuleb puudutada inimese hinge.“
- Risto Kõrgemägi: „Hiiumaa on Eesti oma Bali saar!“
- Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo: "Miks me siit üldse lahkume?"
- Mikk Saar õpib Hiiumaal kalamehe ametit
- Mõttetus keset aasa
- Nele Eller hoiab käsitöölisi hoos
- Helgi Põllo: „Rahvariided on pärandvara.”