Go Puhkus Go Blogi Go Elamus Go Pood Go Incoming

GO Reisiajakiri ilmub 6 korda aastas. Aastatellimus maksab 18 €.

TELLI GO REISIAJAKIRI!
GO Reisiajakiri Hiiumaa 2022

Kapten Rando Kesküla: „Hiiumaa praamil merehaigeks ei jää.“

Tekst: Timo Tamm, foto: Ivo Panasjuk
14. aprill 2022

Regulaarse laevaliikluse alguseks Hiiumaa ja mandri vahel võib ehk lugeda 1860ndaid, kui Ungern-Sternbergid ostsid aurumasinaga purjelaeva „Progress“. Loodetavasti saab peagi selle ilusa kujuga aluse mudelit Heltermaa sadamahoone saalis vaadata. Praegu on seal väljas Sergo laevakompaniile kuulunud laeva „Gustav“ mudel, mis vedas reisijaid 1930ndatel.

 

Nüüdsel ajal sõidavad Rohuküla–Heltermaa vahel kaks Tallinna Sadamale kuuluvat Türgis ehitatud laeva: „Leiger“ ja „Tiiu“. Leiger on Hiiu vägilane ja Tiiu ta kaasa. „Leiger“ sõidab Väinameres alates 2016. aastast, viimase aasta on kapteniks olnud Saaremaa mees Rando Kesküla.

Hiiumaa on mandrist 22 kilomeetri (ehk 16 meremiili) kaugusel. Seda mereteed sõidavad laevad 1 tund ja 15 minutit. Tundub päris pikk ja kauge sõit. Rando rahustab neid, kes merehaigust kardavad: „Meri on siin madal, suurt lainet ei teki, seega merehaigust pole sel reisil vaja karta. Ma pole küll ühtegi merehaiget siin laeval kunagi näinud.“ 

Korraga mahub laevale üle 700 inimese – oleks kurb pilt, kui nad kõik merehaigeks jääksid ja kalu toidaksid.

Kaptenisillas on kena, puhas ja vaikne. Jääb mulje, et mis siin viga tegutseda, töö konti ei murra. Aga meresõit oli ja on keeruline asi ning jääb selleks alati. „Kõige keerulisem on tugeva tuulega sildumine,“ tunnistab kapten. „Talvel on mõnikord raske jääs sõita, suvel on teinekord probleeme, kui vett on vähe ja vesi madal, siis ei saa kogu kaubalasti peale panna.“

Kui ilm aga väga valjuks läheb, siis jäävad laevad sadamasse. Eeskirjade järgi peab siis loodetuult olema rohkem kui 25 m/s. „Ei ole neid hulle päevi palju,“ rehmab kapten käega, „vast paar korda aastas.“

Laevad on üsna samasugused kui need, mis mandri ja Muhumaa vahel kurseerivad, aga kuna Hiiumaa ots on pikem, on reisijate ajaveetmisvõimalustele rohkem mõeldud – on raamatunurk ja mänguala lastele.

Kui küsida saarlaselt Keskülalt, kas on mõnikord kahju ka, et ta sõidab küll Hiiumaal sadamasse, aga ise jalga maha panna ei saa, siis tunnistab ta, et nii mõnigi kord on kurb tunne, kui näed, kuidas puhkajad rõõmsas elevuses laevalt lahkuvad, aga ise pead veel kaks nädalat järjest edasi-tagasi sõitma.

Saaremaa ja Hiiumaa suurema erinevusena nimetab ta seda, et metsikut ja puutumatut loodust on Hiiumaal tükk maad rohkem alles jäänud. „Kohta, kus vaikselt omaette olla, on meie juures vähem,“ kurdab saarlane.

***

 

Nalja ka!

Hiidlase poeg kasvanud hirmus pikaks meheks.

Teised mehed isale ütlema: „Siim, ae, miks sa oma poisi nii kõrgeks lased kasvada?“

Siim vasta: „Ega tall siiss maailmas kiikert tarvis pole!“

– Kristel Üksvärav

Selles numbris

Viimati blogis

Avastus kaugel planeedil: kas seal võib olla elu?

17. aprill 2025
K2-18 b on eriline planeet, mida kutsutakse "hüdrokeaanilseks maailmaks". See tähendab, et arvatavasti on seal ookean ja atmosfäär, mis on…

Ära kunagi anna alla!

17. aprill 2025
Lugu ilmus GO Reisiajakirjas 8. juuni 2018 See polnud väga ammu aega tagasi, kui David Eubanki nimeline ameeriklane enam-vähem kõikide…
Kõik postitused