Go Puhkus Go Reisiajakiri Go Elamus Go Pood Go Incoming

GO Reisiajakiri ilmub 6 korda aastas. Aastatellimus maksab 18 €.

TELLI GO REISIAJAKIRI!
GO Reisiajakiri Hiiumaa 2022

Liina Härm: „Tulge sadamasse!“

Tekst: Rene Satsi, foto: Erakogu
14. aprill 2022

Mis käiksid veel paremini kokku kui saar ja sadam? Liina Härmi töö ongi saare sadamate eri tahke koos hoida ja selleks on naisel abiks „tore kamp kolleege“ – nagu ta ise ütleb – ning ta lisab veel: „Igal hommikul lähen tööle hea tujuga!“

 

Hiiumaa valla sihtasutus Hiiumaa Sadamad haldab ja arendab Hiiumaa vallale kuuluvaid mereväravaid. Nendeks on neli suuremat väikesadamat: Kärdla, Orjaku, Sõru jahisadam ja Kalana jahisadam.

Kas Hiiumaa sadamatel on vahe ka?

Liina selgitab: „Kõik sadamad on külastaja jaoks erinevad.” Ta annab ülevaate Hiiumaa eriilmelistest sadamatest.

Kärdla on modernne külalissadam, see on uus, läbi mõeldud tänapäeva vajadustest lähtuvalt. Kärdla linn pakub laiemat valikut teenuseid ja tänu headele naabritele Yachts Service Hallis isegi remondivõimalust alustele ning ka keerukamad tööd, näiteks mootorivahetus või tekivahetus saavad vajaduse korral tehtud.

Sõru on mõnes mõttes kõige väiksem ja vaiksem. Külastaja tunneb ennast seal eriti eksklusiivsena, kuna seal eriti kedagi ei ole. Just Sõru sadamas ja selle ümbruses koged seda päris kohalikku elu.

Kalana, mida alles ehitatakse, asub aga maailma lõpus. Keegi heitis kunagi nalja, et kui Kassari on Hiiumaa algajale, siis Kalanasse lähevad juba edasijõudnud. Seal on eestlase jaoks ookeanitunne.

Orjaku on oluline kohaliku elu keskusena. Külaselts valis ka oma külamaja asukohaks sadama ja sadam on kujunenud keskuseks. Orjaku on ka rannakalanduse kants.

Lisaks palju paadisadamaid

Lisaks loetletutele on Hiiumaal veel mituteist paadisadamat. „On ka veel suured sadamad: Heltermaa loomulikult ja Sõru jahisadama kõrval oleva sadama kaudu käib praamiühendus Saaremaaga. Lehtma sadam pandi kahjuks kinni,“ ütleb Liina, kelle sõnul oli enne Schengeni-aega Lehtma piiripunktina üks kõige olulisemaid sadamaid ka väikelaevade jaoks nii Eesti vetesse tulles kui ka siit lahkudes.

Miks üks sadam üldse kinni pannakse?

Tuleb välja, et vastus peitub sõnas süvendamine. „Lehtma asub looduslikult keerulises kohas, kus setted rändavad ümber Tahkuna poolsaare lõuna suunas ja ummistavad süvendatud sadama sissepääsu. Traalid viivad kala pigem mandri sadamatesse. Suuremad kaubalaevad on Lehtmast kolinud oma kaupadega Heltermaale, mis on oma sadamat sellega seoses pigem arendanud. Olud muutuvad ja kaubad, mida veetakse, muutuvad. Praegu on Lehtma igal juhul kinni,“ võtab Liina kokku. 

„Kui Hiiumaa muutub nii populaarseks, et mereturistid enam Kärdla sadamasse ära ei mahu, siis hakkame Kärdla poolt kaide arvu pikendama, kuni jõuame Lehtmani välja,“ tikub Liinale naer peale. 

Kas mereturistide arv praegu suureneb või väheneb?

„Pigem suureneb,“ on vastus kindel. Liina arvates on siin üheks põhjuseks pandeemia – inimesed otsivad rohkem võimalusi olla teistest eemal, värskes õhus, aga oma väikse hea seltskonnaga. Võib-olla tahetakse teha uusi toredaid asju, mida enne pole tehtud, leida uus hobi. Teisest küljest on liikumispiirangud jällegi alandanud väliskülaliste arvu. Väliskülalised moodustavad valdava osa väikesadamate külastustest. Hiiumaa uudistajate järjekord külastuste arvu poolest käib nii: soomlased, sakslased, rootslased ja siis poolakad, hollandlased... (Lätlased on kogu Eesti sadamate arvestuses kõrgemal kohal, aga seda eelkõige tänu Ruhnu näitajatele.)

Kas sadam ise saab mereturismile kaasa aidata?

„Loomulikult! Väikesadamad saavad ennast ise turundada. Messidel tuleb käia, koostööpartnereid leida. Info sadama ja teenuste kohta peab olema kättesaadav ja tõene! Sadamad saavad palju teha selleks, et just nende juurde tuldaks. Laiemalt, kogu saare või piirkonna või isegi Läänemere tutvustamine purjetamise sihtkohana, selles löövad juba teised kaasa, EAS, sadamate organisatsioonid, koostööprojektid.”

Kas sadamatel on ka püsikunded? 

„Jah. Tihti tullakse just samasse kohta, kui teatakse, et teenused on tasemel. Või seostuvad selle sadamaga head mälestused eelmistest reisidest, mõni elamus, kontsert või toiduelamus või on vaja uusi käpikuid just Hiiumaa lammaste villast... Teisalt muidugi naabrus – Orjakust käiakse Sõrul kontserdil ja Sõrult Orjakus, Vormsilt tullakse Kärdlasse restorani ja Lääne-Soomest meie vetesse sõites on Hanko–Kärdla väga tavaline „hüpe“ üle Soome lahe.“

Mis külastajatele Hiiumaa puhul meeldib?

„Ikka see, et ei ole palju inimesi, kuid samas võid sattuda kvaliteetsele kultuuri­üritusele. Välisriikidest tulijad kiidavad, et siin on nii mõndagi taskukohasemat ning nad saavad endale head ja paremat lubada. Saare paras suurus, et olulisema jõuab päeva-paariga ära näha, aga midagi jääb veel avastada.

Tulge! Paate ostetakse järjest rohkem. Aga kui need paadid meie sadamaid ei külasta, siis ei teki sellist mõnusat, rammusat uut kultuurikihti Hiiumaa merekultuuris.“

 

Selles numbris

Viimati blogis

Eduard Vilde reisikirjade võistlus - žürii on langetanud otsused

9. mai 2025
Statuudi järgi oli reisikirja eesmärk kirjutada oma reisikogemusest; konkreetsest juhtumist reisil; elamustest ja läbielamistest mõnel rännul, millel on kokkupuude mõne…

SRI LANKA NÜÜD: Ühe reisiraamatu sünnitusvalud (III)

9. mai 2025
Ütlen tagaistmelt hästi kõvasti: „Issand jumal, kas ta kunagi vait ka jääb?“, aga autojuht ei mõika inglise keelt. Vähemalt ei…
Kõik postitused