Rootsi kuningriigi katusel
Neile, kel suvine matkaplaan tegemata, soovitab Andre Nõmm võtta ette matk Rootsi kõrgeima mäe Kebnekaise tippu.
Autosõidupäeva kaugusel “klassikust” Suurele osale eestlastest seostub Kiruna eelkõige linnaga, kus meie suusatipud hilissügiseti esimeste punktide kogumist alustavad. Palju vähem on neid, kes teavad, et sealsamas ümber laiub kümneid ruutkilomeetreid metsikut Rootsi Lapimaa loodust. Kõrgemale kui Rootsi Kuningriigi maismaa kusagil, sirutab seal ennast välja Rootsi kõrgeima mäe Kebnekaise tipp.
Nii on Eestist vaid ühe autosõidupäeva kaugusel matkapiirkond, mille mainekas outdoor ajakiri National Geographic Adventure nimetas 2005. aastal 10 maailma “klassiku” hulka. Kõrvuti selliste hiidudega nagu näiteks Mount Everesti baaslaager või Kilimanjaro.
Matk Kebnekaise Fjällstationi
Lähim sissepääs piirkonda on Nikkaluoktast. Nikkaluokta asub Kirunast ligikaudu 60 kilomeetrit
läänes ning sinna viib korralik asfalttee. Kiruna ja Nikkaluokta vahel toimib ka regulaarne bussiliin
(vt http://www.ltnbd.se/ - link timetables ja mountain routes). Nikkaluoktast on Kebnekaise mägijaama (Kebnekaise
Fjällstation) 19 kilomeetrit (4-7 tundi) jalgsimatka. Jalavaeva saab tasu eest vähendada 6-kilomeetrise paadisõiduga, mis kulgeb jalgraja kõrval oleval järvel. Paat väljub viis korda päevas. Kebnekaise mägijaama vahetus läheduses
telkimisel tuleb arvestada telgitasuga 80 SEK-i ööpäev. Selle juurde kuuluvad ka pesemisvõimalused.
Matka saab teha ka ilma telgita, ööbides Kebnekaise ja Nikkaluokta mägijaamades. Aga siis soovitan kohad enne kinni panna. Mõlemas mägijaamas on ka restoran. Konkreetsel hooajal kehtivate hindade osas tuleks
võtta kontakti Kebnekaise mägijaamaga (www.stfkebnekaise.com).
Västra Leden
Kaks enimkasutatud marsruuti Kebnekaise mägijaamast tippu on lääne- (Västra Leden) ja idamarsruut (Östra Leden). Ohutuim tee tippu jõudmiseks on Västra Leden (edasi-tagasi kulub selle läbimiseks 7–11 tundi). Idamarsruut on küll lühem, kuid see nõuab suuremat kogemust, sest tee läheb üle liustiku ning korra tuleb ka järsemast kaljunukist üles turnida. Algajatel soovitan idamarsruudil kasutada mägijaama tasuliste giidide abi. Pane tähele, et lääne- ja idamarsruut hargnevad mägijaamast pärast vähem kui tunnipikkust matka.
Ohud
Tõus mäetippu mööda Västra Ledenit on tehniliselt lihtne ning erivarustust see ei vaja. Matkal jälgi hoolikalt rajatähistust – punased värvilaigud kividel ning ka mõned üksikud puust viidad. Viimased meetrid lumisest tipupüramiidist võivad mõnel aastal olla jääs või libeda lumekooriku all. Kes tahab kindlasti tipus ära käia, sellel tuleks igaks juhuks kaasa võtta kassid või need mägijaamast laenata.
Matk on jõukohane kõigile, kes suudavad umbes 10 tundi taluda mõnevõrra raskemat koormust. Kuna kivirusul käimine järskudel nõlvadel on küllalt kurnav, tuleb ennast korralikult varustada vee ja toiduga. Looduslik joogikõlbulik vesi lõpeb pärast kahetunnist matka alates mägijaamast. Valige matkal rahulik tempo grupi kõige aeglasema liikme järgi. Võtke iga tunni kohta näiteks 10–15 minutit puhkust.
Kebnekaisel võib ka südasuvel temperatuur langeda nulli lähedale, sagedane on vihm ja udu. Võta kaasa soe ja veekindel matka- ja ööbimisvarustus. Olenevalt aastast võib seal olla palju sääski. Ettevaatlik tuleb olla jõe ületamisel. Kõrged ja veekindlad matkasaapad on hädavajalikud!
Kuna ilm on Kebnekaise piirkonnas väga tujukas, siis soovitame matka planeerida kindlasti ka mõned varupäevad. Tiheda uduga on mägedes matkamine ohtlik ja ära jääb ka ilusate vaadete nautimine.
Kebnekaise
Kõrgus: 2111 meetrit
Raskusaste: walk-up
Parim matkaaeg: (kesk)juuni – (kesk)september
Lähim linn ja lennujaam: Kiruna
Lähim autoparkla: Nikkaluokta (15 SEK päev)
Eelarve (4 inimest autoga):
Laevapiletid Helsingi – 2000 EEK
Kütus – 2000 EEK
Matkasöök – 2000 EEK
Telkimine, kämpingud – 500 EEK
Reisikindlustus – 2000 EEK
Kokku – ca 8500 EEK
Transport
www.sas.ee
http://www.flynordic.com/
http://www.ltnbd.se/
Kasulikud veebid:
www.stfkebnekaise.com
http://www.kebnekaise.nu/
www.summitpost.org
www.hordafjell.com
Selles numbris
- Surfikommuun Tarifal
- Kas sumo on seksikas ehk kas traditsiooniline Jaapan võidab modernistliku?
- Maiad – vanemaid tsivilisatsioone muistses Ameerikas. Ajaloo mõistatus
- Kohtumine Vana-Egiptusega
- Palveränd on üles minek
- Autoga Norra fjellidele ja viddadele
- Vendrid vette ja kaks meest otste peale!
- Digiatlased
- Autoga Euroopas
- Marko Kaldur Boroni ürgorus
- Palverännak Mekasse
- Camino de Santiago - õhus on Hispaaniat
- Torajade maa
- Rootsi kuningriigi katusel
- Palverännak - reis enesesse
- Johann Jakob Friedrich Wilhelm Parrot
- Omadega rappa
- Namiibia - teistsugune Aafrika
- Nelja näoga mägi
- Go Reisiajakiri nr 3 – Mai 2006