Kuidas käituda Buddhaga?
Budism on riigireligioon neljas riigis – Kambodžas, Myanmaris, Bhutanis ja Sri Lankal. Sellel religioonil on eristaatus kahes riigis — Tais ja Laoses. Budism on enamususund Kambodžas, Jaapanis, Myanmaris, Bhutanis, Sri Lankal, Tais, Laoses ja Mongoolias. Nendes riikides reisimine reisimine nõuab minimaalseid teadmisi ka budistlike traditsioonide austamise kohta.
KINDEL EI:
- Buddha kujutist ei tohi kasutada kaunistuselemendina ühelgi esemel: T-särkidel, pükstel, taldrikutel, sussidel jne.
- Buddha kujutist ei ole hea enda nahale tätoveerida. Buddha tätoveering turisti seljal või käsivarrel põhjustab Aasias pahameelt.
Märkus: Ärge ajage segamini Buddhat kujutavaid tätoveeringuid ja pühasid tätoveeringuid. Sak yant on tätoveerimiskunst, mis on seotud budismi ja animismiga. See on pühade geomeetriliste mustrite ja mantrade tätoveerimine ihule, et pakkuda nende läbi kaitset ja õnne. Sak yant’i traditsiooniline meetod eeldab bambusest nõela ja taimsetest värvainetest valmistatud tindi kasutamist. - Buddha kujud ei ole sisekujunduse objektid. Kuju omamise eelduseks on vaja altarit, püha paika. Seda ei kasutata näiteks laualina peal raskuseks ega mõnel muul praktilisel ja tobedal otstarbel.
- Buddha kuju ei ole suveniir.
Märkus: Kuigi näiteks Tais müüakse väikesi Buddha kujukesi igal pool, tervitab sind lennujaamast väljudes suur plakat, mis teatab: Buddha ei ole suveniir! Siin on mängus suurus. Paarisentimeetrise kuju võid reisi meenutamiseks koju viia muidugi. Suuremad Buddha kujud on need, millede puhul jääb õhku rippuma küsimus – miks sul seda vaja on? - Mõiste Buddha kasutamine objekti, restorani (näiteks Buddha baar) või lemmiklooma nimena ei ole lugupidav.
- Suured Buddha kujud ei ole kõige sobivamad objektid, mille taustal selfit teha. Hoiame palun nendega piisavat distantsi ja ärme roni nende otsa.
VIISAKUS
Võõrastes kultuurides käitumisel on palju segadusse ajavaid reegleid. Mõnikord ongi nendest kõikidest raske aru saada. Selle jaoks peab aga enne reisile minemist tegema eeltööd ja reisil olles enda ümbrusest teadlik olema ning jälgima ka kohalike käitumist. Näiteks tuleb Kagu-Aasias alati majja või templisse sisenedes jalanõud ära võtta. Vaadeldes kohalikke, saad kohe aru, et ka istumisasend on väga oluline. Kuigi istumine näib nii tavaline tegevus, võib mõni poos olla kohaliku jaoks solvav, kui ollakse ettevaatamatu. Budismis peetakse näiteks jalgu kõige mittepuhtamaks kehaosaks. (hm, vist on neil õigus?!) Seetõttu ei tohi templis istudes jalad kunagi olla suunatud Buddha või munga poole. Reisil olles tuleb teraselt jälgida oma ümbruskonda ja vajadusel küsida küsimusi. Viisakus algab sellest, kui inimene lõpetab oma kultuuritavade pidamise absoluutseks tõeks.