Go Puhkus Go Reisiajakiri Go Elamus Go Pood Go Incoming

"Meil on väike probleem. Kõik neli mootorit on seiskunud."

GO Reisiajakiri
2. juuli 2025
24. juunil 1982. aastal seisis British Airwaysi lend BA009 silmitsi olukorraga, mis oleks peaaegu lõppenud katastroofiga.

India ookeani kohal lendas Boeing 747 ootamatult läbi Galunggung vulkaanist tekkinud tuhapilve, kaotades peagi kõik oma neli mootorit. Pardal olnud 248 reisijat ja meeskond elasid läbi hirmuäratavaid hetki, kuid tänu kapten Eric Moody erakordsele rahule ja oskustele, maandus lennuk Jakarta lennuväljale tervelt.

Londonist Aucklandi teel olnud lennuk oli 11 000 meetri kõrgusel, kui sattus ootamatult nähtamatusse vulkaanilisse tuhapilve. Hetkega lakkas töötamast üks mootor, siis teine, kolmas ja lõpuks kõik neli. Pardal viibinud reisijate seas valitses teadmatus, kuid piloodikabiinis suutis kapten Moody säilitada olukorra üle kontrolli.

Daamid ja härrad, siin räägib teie kapten. Meil on väike probleem. Kõik neli mootorit on seiskunud. Anname endast parima, et need uuesti tööle saada. Loodan, et te ei tunne liiga suurt stressi,” teatas kapten Moody rahuliku häälega salongis. See lause läks lennundusajalukku oma kuiva Briti alahinnangu ja kapteni uskumatu rahu tõttu.

Lennuk hakkas kiiresti laskuma, meeskond püüdis meeleheitlikult mootoreid taaskäivitada. Kui lennuk oli langenud nii palju, et kokkupõrkega ookeanini oli jäänud vaid minuteid, ärkas üks mootor uuesti ellu. Seejärel teine ja siis kolmas. Imekombel hakkasid kõik neli mootorit taas tööle.

Vaatamata tuuleklaasi kahjustustele, mootorite puudumisele üle kümne minuti ja peaaegu olematule nähtavusele, õnnestus meeskonnal Jakarta lennuväljale ohutult maanduda. Kõik pardal viibinud 248 inimest olid vigastamata.

Uurijad tegid hiljem kindlaks, et vulkaaniline tuhk, mis radaril täiesti nähtamatu oli, oli mootorid ummistanud ja nende seiskumise põhjustanud. See oli esimene omalaadne juhtum kommertslennunduses ja muutis lennuprotokolle igaveseks.

Kuid reisijatele ei jäänud kõige rohkem meelde tuhk, vaid kapteni hääl. Kapten Moody rahulikust tegutsemisest suure surve all üritatakse võtta eeskuju ja seda on õpetatud lennukoolides ja katastroofireguleerimise programmides aastaid. Mees ei varjanud ohtu ega ilustanud fakte. Kuid ta jäi rahulikuks ja andis teistele julgust samamoodi toimida.

See ei olnud lihtsalt olemata jäänud õnnetus. See oli usk rahulikkusesse kaose keskel.

Lennuk, mis intsidendis osales

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Värsked podcastid

LIIBANON: Reisile viib Christopher Rajaveer

12. juuli 2025
Mida tähendab Christopher Rajaveeri jaoks lause: "Liibanoni ilu on valusalt kaunis"? Kas eelarvamused Liibanoni kohta vastavad tõele? Liibanoni köök -…

JAMAIKA: Reisile viib Tarrvi Laamann

23. aprill 2025
Milline linn on Kingston? Mida mõtleb Tarrvi, kui ütleb: "Waa gwaan"? Kas Jamaikal võib tänaval näha krokodilli? Kas vili nimega…
Kõik podcastid